Naziv predmeta: BIOLOGIJA I EKOLOGIJA PLANKTONA
Vrsta: Predavanja, laboratorijske vježbe
Razina: Napredni predmet
Godina: III
Semestar: 6
ECTS:
- 4
- 2 (predavanja, samostalno učenje, konzultacije)
- 2 (laboratorijske vježbe, kolokviji)
Nastavnik: Prof.dr.sc. Ivona Marasović
Kompetencije koje se stječu: Upoznavanje planktonske zajednice u moru i razumijevanje različitih odnosa unutar te zajednice je od izuzetnog značaja za poznavanje cjelokupnog života u moru. Najveći dio hrane koju čovjek izvlači iz mora posredno ili neposredno potječe iz planktona, budući da je proces primarne proizvodnje skoro u potpunosti, a sekundarne proizvodnje velikim dijelom vezan baš uz planktonsku zajednicu. Kako većina organizama čitav ili barem jedan dio svog životnog vijeka provede u planktonu, planktonska je zajednica izuzetno bogata i raznovrsna.
Preduvjeti za upis:Odslušani predmeti: Biologija stanice, Ekologija, Fizička oceanografija, Kemijska oceanografija
Sadržaj:Predavanja: Opće značajke planktona. Fitoplankton: Opće značajke i sistematska pripadnost. Primarna proizvodnja u moru. Ograničavajući čimbenici primarne proizvodnje. Odnos između primarne proizvodnje i biomase fitoplanktona. Regionalna raspodjela biomase. Sezonska kolebanja biomase. Raznolikost i sukcesije vrsta. Zooplankton: Opće značajke i sestematska pripadnost. Sekundarna proizvodnja planktona. Prehrana, metabolizam i energetska vrijednost zooplanktona. Vertikalna raspodjela i dnevno-noćne migracije zooplanktona. Sezonska kolebanja. Regionalna raspodjela. Ekološki odnosi u planktonskoj zajednici: Uloga planktona u hranidbenoj mreži. Odnos različitih veličinskih frakcija fitoplanktona prema mikrozooplanktonu i mezozooplanktonu. Ekološka efikasnost prijenosa energije u više trofičke razine. "Grazing" zooplanktona - kontrola fitoplanktonske biomase. Ekološka analiza fitoplanktonskog "bloom"-a. Indikatorske vrste planktona.
Praktičnim vježbama studenti se upoznaju s uzorkovanjem, fiksacijama i pripremama fitoplanktonskih i zooplanktonskih uzoraka, kvalitativno-kvantitativnim analizama fitoplanktonskih, mezozooplanktonskih i mikrozooplanktonskih uzoraka, glavnim skupinama fitoplanktona, "red tide" i toksičnim organizmima, procjenom biomase fitoplanktona (klorofil a), procjenom primarne proizvodnje (C14 metoda), glavnim zooplanktonskim skupinama, procjenom biomase zooplanktona (suha težina).
Preporučena literatura:
- Raymont, J.E.G.: Plankton and productivity in the oceans. Pergamon
- Press. New York, 1980.
- Steidinger, K.A. and Walker, L.M. Marine Plankton Life Cycle Strategies, CRC Press Inc. Boca Raton, Florida, 1986.
- Okaichi, T., D.M. Anderson and T. Nehoto, 1989. Red tides: Biology, Environmental Science and Toxicology, Elsevier, Amsterdam, 489 p.
- Viličić, D. Fitoplankton u ekološkom sustavu mora, Školska knjiga,
- Zagreb 2003.
Dopunska literatura:
- Marasović, I., Ž. Ninčević, G. Kušpilić, S. Marinović & S. Marinov. 2005. Long term changes of basic biological and chemical parameters at two stations in the Middle Adriatic. Journal of Sea Research.
- Bojanić, N., M. Šolić, N. Krstulović, S. Šestanović, I. Marasović & Ž Ninčević (2005). Temporal variability in abundance and biomass of ciliates and copepods in the eutrophicated part of the Kaštela Bay (Middle Adriatic). Helgoland Marine Research, 59 (1).
- Marasović, I., Ž. Ninčević, S. Orhanović & M. Pavela-Vrančić (1998) A survey of shellfish toxicity in the central Adriatic Sea. Journal of Marine Biology Association U.K, 78: 745-754.
Oblici provođenja nastave:
Predavanja uz korištenje PowerPoint, Video i sličnih prezentacija
Vježbe se održavaju u studentskom praktikumu, Laboratoriju za plankton IOR-a, laboratoriju na istraživačkom brodu.
Način provjere znanja i polaganja ispita:
Ispit se sastoji od završnog kolokvija (vježbe), te pismene i usmene provjere usvojenog gradiva
Jezik poduke i mogućnosti praćenja na drugim jezicima:
- Hrvatski jezik
- Mogućnost praćenja na engleskom jeziku
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta:Putem anketa