Naziv predmeta: BIOLOGIJA I EKOLOGIJA PLANKTONA

Vrsta: Predavanja, laboratorijske vježbe

Razina: Napredni predmet

Godina: III
     Semestar: 6

ECTS:
4
2 (predavanja, samostalno učenje, konzultacije)
2 (laboratorijske vježbe, kolokviji)

Nastavnik: Prof.dr.sc. Ivona Marasović

Kompetencije koje se stječu: Upoznavanje planktonske zajednice u moru i razumijevanje različitih odnosa unutar te zajednice je od izuzetnog značaja za poznavanje cjelokupnog života u moru. Najveći dio hrane koju čovjek izvlači iz mora posredno ili neposredno potječe iz planktona, budući da je proces primarne proizvodnje skoro u potpunosti, a sekundarne proizvodnje velikim dijelom vezan baš uz planktonsku zajednicu. Kako većina organizama čitav ili barem jedan dio svog životnog vijeka provede u planktonu, planktonska je zajednica izuzetno bogata i raznovrsna.

Preduvjeti za upis:Odslušani predmeti: Biologija stanice, Ekologija, Fizička oceanografija, Kemijska oceanografija

Sadržaj:Predavanja: Opće značajke planktona. Fitoplankton: Opće značajke i sistematska pripadnost. Primarna proizvodnja u moru. Ograničavajući čimbenici primarne proizvodnje. Odnos između primarne proizvodnje i biomase fitoplanktona. Regionalna raspodjela biomase. Sezonska kolebanja biomase. Raznolikost i sukcesije vrsta. Zooplankton: Opće značajke i sestematska pripadnost. Sekundarna proizvodnja planktona. Prehrana, metabolizam i energetska vrijednost zooplanktona. Vertikalna raspodjela i dnevno-noćne migracije zooplanktona. Sezonska kolebanja. Regionalna raspodjela. Ekološki odnosi u planktonskoj zajednici: Uloga planktona u hranidbenoj mreži. Odnos različitih veličinskih frakcija fitoplanktona prema mikrozooplanktonu i mezozooplanktonu. Ekološka efikasnost prijenosa energije u više trofičke razine. "Grazing" zooplanktona - kontrola fitoplanktonske biomase. Ekološka analiza fitoplanktonskog "bloom"-a. Indikatorske vrste planktona.
Praktičnim vježbama studenti se upoznaju s uzorkovanjem, fiksacijama i pripremama fitoplanktonskih i zooplanktonskih uzoraka, kvalitativno-kvantitativnim analizama fitoplanktonskih, mezozooplanktonskih i mikrozooplanktonskih uzoraka, glavnim skupinama fitoplanktona, "red tide" i toksičnim organizmima, procjenom biomase fitoplanktona (klorofil a), procjenom primarne proizvodnje (C14 metoda), glavnim zooplanktonskim skupinama, procjenom biomase zooplanktona (suha težina).

Preporučena literatura:
  1. Raymont, J.E.G.: Plankton and productivity in the oceans. Pergamon
  2. Press. New York, 1980.
  3. Steidinger, K.A. and Walker, L.M. Marine Plankton Life Cycle Strategies, CRC Press Inc. Boca Raton, Florida, 1986.
  4. Okaichi, T., D.M. Anderson and T. Nehoto, 1989. Red tides: Biology, Environmental Science and Toxicology, Elsevier, Amsterdam, 489 p.
  5. Viličić, D. Fitoplankton u ekološkom sustavu mora, Školska knjiga,
  6. Zagreb 2003.
Dopunska literatura:
  1. Marasović, I., Ž. Ninčević, G. Kušpilić, S. Marinović & S. Marinov. 2005. Long term changes of basic biological and chemical parameters at two stations in the Middle Adriatic. Journal of Sea Research.
  2. Bojanić, N., M. Šolić, N. Krstulović, S. Šestanović, I. Marasović & Ž Ninčević (2005). Temporal variability in abundance and biomass of ciliates and copepods in the eutrophicated part of the Kaštela Bay (Middle Adriatic). Helgoland Marine Research, 59 (1).
  3. Marasović, I., Ž. Ninčević, S. Orhanović & M. Pavela-Vrančić (1998) A survey of shellfish toxicity in the central Adriatic Sea. Journal of Marine Biology Association U.K, 78: 745-754.
Oblici provođenja nastave: Predavanja uz korištenje PowerPoint, Video i sličnih prezentacija Vježbe se održavaju u studentskom praktikumu, Laboratoriju za plankton IOR-a, laboratoriju na istraživačkom brodu.

Način provjere znanja i polaganja ispita: Ispit se sastoji od završnog kolokvija (vježbe), te pismene i usmene provjere usvojenog gradiva

Jezik poduke i mogućnosti praćenja na drugim jezicima:
Hrvatski jezik
Mogućnost praćenja na engleskom jeziku
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta:Putem anketa