Naziv predmeta: EVOLUCIJA

Vrsta: Predavanja

Razina: Osnovni predmet

Godina: III
     Semestar: 5

ECTS:
3 (predavanja, konzultacije, kolokviji, samostalno učenje)

Nastavnik: Doc.dr. sc. Jasna Puizina

Kompetencije koje se stječu: Stečena znanja o činjenicama i zakonitostima razvoja živog svijeta.

Preduvjeti za upis:Položeni svi predmeti iz područja botaničke i zoološke sistematike i fiziologije, te predmeti Biologija stanice i Genetika

Sadržaj:Povijesni pregled evolucijskih misli. Važnost Charlesa Darwina za razvoj evolucije kao znanosti. Moderna evolucijska sinteza. Teorija o isprekidanim ravnotežama. Dokazi evolucije: paleontološki, usporedno-anatomski, fiziološki, biogeografski, genetički i molekularno-biološki. Rekonstrukcija povijesti života na Zemlji: postanak Zemlje i počeci života na Zemlji. Razvoj žive prirode iz nežive, kemijska evolucija. Nastanak prvih makromolekularnih sustava. Nastanak prvih stanica. Pojava aerobnih i autotrofnih organizama. Endosimbiontska teorija o podrijetlu eukariotskih stanica. Razvoj višestanične organizacije. Razvojno stablo živog svijeta i revizija sistematike prokariota. Osnove molekularne sistematike. Evolucija genoma. Pokretačke sile evolucije: varijabilnost, prirodna selekcija. Specijacija, evolucija iznad razine vrste. Evolucija čovjeka.

Preporučena literatura:
  1. Kalafatić, M.: Osnove biološke evolucije. Hrvatsko prirodoslovno društvo, Časopis Priroda, 1998.
  2. Ebringer, l., Krajčović, J.: Cell Origin and Evolution. Publishing House VEDA, Bratislava, 1994.
Dopunska literatura:
  1. Skeleton, P.: Evolution: Biological and Paleontological Approach, Addison-Wesley Publishing Company, 1993.
  2. Campbell, N.A.: Biology. The Benjamin/Cumming Publishing Company, Menlo Park, 1996.
Oblici provođenja nastave: Predavanja. U nastavi se upotrebljavaju audio-vizualna pomagala i računalo.

Način provjere znanja i polaganja ispita: Dva kolokvija tijekom semestra. Pismeni i usmeni ispit. Ukoliko je student uspješno kolokvirao oba kolokvija, oslobađa se pismenog dijela ispita.

Jezik poduke i mogućnosti praćenja na drugim jezicima:
Hrvatski jezik
Engleski jzik
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta:Putem anketa, interna evaluacija