Naziv predmeta: BIOLOGIJA I EKOLOGIJA MORA
Vrsta: Predavanja, auditorne vježbe, laboratoriske vježbe, terenski rad
Razina: Temeljni predmet
Godina: II
Semestar: 3,
4
ECTS:
- 9
- 4 (predavanja, , vježbe i terenski rad)
- 5 (za samostalno učenje i konzultacije)
Nastavnik: Prof.dr.sc. Mladen Šolić
Kompetencije koje se stječu: Upoznavanje studenata s osobinama živog svijeta koji nastanjuje morski okoliš, prilagodbama koje su morski organizmi razvili za život u različitim morskim staništima, kao i sa složenim međusobnim odnosima između organizama i njihovog fizičkog okoliša kao i između organizama međusobno.
Preduvjeti za upis: Poznavanje elementarnih pojmova iz biologije, kemije, fizike i statistike
Sadržaj: Temeljni pojmovi biologije i ekologije mora. Značajke morskih okoliša. Oblici života u moru. Pregled morske flore i faune. Prilagodbe organizama na uvjete života u moru. Proizvodnja u moru. Pregled najvažnijih zajednica morskih organizama. Utjecaj čovjeka na morske ekosisteme.
Sistematika, taksonomija, nomenklatura. Stanište, biotop. Areal. Uzorkovanje i konzervacija biljnog i životinjskog materijala. Određivanje skupšina. Oblici i građa morskih organizama. Abiotički čimbenici okoliša. Veličina populacije: metoda kvadrata, markiranja, transekta, najbližeg susjeda. Prostorna struktura populacija. Životne zajednice: kvocijent sličnosti, indeks raznolikosti, indeks ujednačenosti. Interakcije između organizama. Utjecaj čovjeka na morske ekosisteme.
Preporučena literatura:
- Levinton, J.S. 1995 Marine Biology, Function, Biodiversity, Ecology. Oxford Univ. Press. 420 p.
- Peres, J.M. i H. Gamulin Brida. 1973. Biološka oceanografija. Školska knjiga, Zagreb. 493 p.
Dopunska literatura:
- Krebs, C.J. 1994. Ecological Methodology. Benjamin/Cummings. 620 p.
- Tait, R.V. and F.A. Dipper. 1998. Elements of Marine Ecology. Butterworth-Heinemann, Oxford. 462 p.
Oblici provođenja nastave: Redovita tjedna nastava ili koncenrirana u blokove.
Kombinirani oblici provođenja: frontalna predavanja; seminarski rad; gledanje video priloga diskusija i zaključivanje; grupno rješavanje problema, pokazne i auditorne vježbe.
Posebno organizirane laboratorijske vježbe kao i rad na terenu
Korištenje modernih tehnologija (power point prezentacije, video materijali)
Način provjere znanja i polaganja ispita:
- Redovita provjera znanja tijekom nastave (zadaci, domaći radovi). Ispit se sastoji iz niza pismenih kolokvija tijekom godine i završnog usmenog ispita.
Jezik poduke i mogućnosti praćenja na drugim jezicima:
- Hrvatski, a po potrebi i engleski.
-
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta: Provođenje anketa s prikladnim pitanjima o usvojenim znanjima i vještinama, načinima provođenja nastave, sugestijama za poboljšanje nastave.
Nastavni materijali