Naziv predmeta: BIOLOGIJA I EKOLOGIJA MORA

Vrsta: Predavanja, auditorne vježbe, laboratoriske vježbe, terenski rad

Razina: Temeljni predmet

Godina: II
     Semestar: 3, 4

ECTS:
9
4 (predavanja, , vježbe i terenski rad)
5 (za samostalno učenje i konzultacije)


Nastavnik: Prof.dr.sc. Mladen Šolić

Kompetencije koje se stječu: Upoznavanje studenata s osobinama živog svijeta koji nastanjuje morski okoliš, prilagodbama koje su morski organizmi razvili za život u različitim morskim staništima, kao i sa složenim međusobnim odnosima između organizama i njihovog fizičkog okoliša kao i između organizama međusobno.
Preduvjeti za upis: Poznavanje elementarnih pojmova iz biologije, kemije, fizike i statistike

Sadržaj: Temeljni pojmovi biologije i ekologije mora. Značajke morskih okoliša. Oblici života u moru. Pregled morske flore i faune. Prilagodbe organizama na uvjete života u moru. Proizvodnja u moru. Pregled najvažnijih zajednica morskih organizama. Utjecaj čovjeka na morske ekosisteme. Sistematika, taksonomija, nomenklatura. Stanište, biotop. Areal. Uzorkovanje i konzervacija biljnog i životinjskog materijala. Određivanje skupšina. Oblici i građa morskih organizama. Abiotički čimbenici okoliša. Veličina populacije: metoda kvadrata, markiranja, transekta, najbližeg susjeda. Prostorna struktura populacija. Životne zajednice: kvocijent sličnosti, indeks raznolikosti, indeks ujednačenosti. Interakcije između organizama. Utjecaj čovjeka na morske ekosisteme.

Preporučena literatura:
  1. Levinton, J.S. 1995 Marine Biology, Function, Biodiversity, Ecology. Oxford Univ. Press. 420 p.
  2. Peres, J.M. i H. Gamulin Brida. 1973. Biološka oceanografija. Školska knjiga, Zagreb. 493 p.
Dopunska literatura:
  1. Krebs, C.J. 1994. Ecological Methodology. Benjamin/Cummings. 620 p.
  2. Tait, R.V. and F.A. Dipper. 1998. Elements of Marine Ecology. Butterworth-Heinemann, Oxford. 462 p.
Oblici provođenja nastave: Redovita tjedna nastava ili koncenrirana u blokove. Kombinirani oblici provođenja: frontalna predavanja; seminarski rad; gledanje video priloga diskusija i zaključivanje; grupno rješavanje problema, pokazne i auditorne vježbe. Posebno organizirane laboratorijske vježbe kao i rad na terenu Korištenje modernih tehnologija (power point prezentacije, video materijali)

Način provjere znanja i polaganja ispita:
Redovita provjera znanja tijekom nastave (zadaci, domaći radovi). Ispit se sastoji iz niza pismenih kolokvija tijekom godine i završnog usmenog ispita.
Jezik poduke i mogućnosti praćenja na drugim jezicima:
Hrvatski, a po potrebi i engleski.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta: Provođenje anketa s prikladnim pitanjima o usvojenim znanjima i vještinama, načinima provođenja nastave, sugestijama za poboljšanje nastave.

Nastavni materijali