Naziv predmeta:GOSPODARENJE ŽIVIM BOGATSTVIMA MORA
Vrsta: Predavanja, auditorne vježbe
Razina: Temeljni predmet
Godina: II
Semestar: 4
ECTS:
- 3
- 1,5 za predavanja i vježbe
- 1,5 za samostalno učenje i konzultacije
Nastavnik:Prof. dr sc. Perica Cetinić
Kompetencije koje se stječu:Savladavanjem ovog predmeta stječu se teoretska znanja i vještine koje su potrebne za racionalno gospodarenje živim bogatstvima mora, prognoziranje, reguliranje i određivanje optimalnog ribolova i procjenu stanja živih bogatstva mora namijenjenih ribolovu.
Preduvjeti za upis:Kompetencije u primjeni znanja iz opće biologije, biologije i ekologije mora, ribarstvene biologije i ekologije i živih bogatstava mora.
Sadržaj: Temeljni pojmovi upotrebljavani u gospodarenju živim bogatstvima mora. Trofički odnosi u ekosustavu mora. Područja u moru i ribolov. Značajke živih bogatstava mora kao objekata ribolova, Russelov zakon, teorija MSY-a i prelova. Čimbenici koji utječu na stanje živih bogatstava mora. Monitoring. Stok, njegova struktura i analiza. Ribolovni napor, ribolovna snaga i lovnost ribolovnih alata. Selektivnost i promjene ranjivosti. Temeljni čimbenici koji utječu na biomasu stoka. Prirodna regulacija veličine stoka. Metode identifikacije stoka. Modeli optimalnog ribolova. Procjena stanja biomase. Prirodni uzroci promjene produktivnosti stoka. Uzajamno međudjelovanje stokova i njihov utjecaj na stanje biozaliha mora. Procjene mnogovrsnih zaliha i mnogovrsni ribolov. Reguliranje ribolova. Utjecaj ribolova na morski ekosustav. Gospodarenje živim bogatstvima mora u gospodarskom pojasu i zaštićenim područjima. Međunarodne organizacije koje se bave zaštitom ribolova.
Preporučena literatura:
- Spare, P. and Venema, S. C. 1998: Introduction to tropical fish stock assessment, Part 1: Manual, FAO Fisheries Technical Paper 306/1, 407 p.
Dopunska literatura:
- Kompowski, A., J. Horbowy, 1997: Wstęp do teorii optymalnych połowów, Akademia Rolnicza, Szczecin, 108p.
Oblici provođenja nastave:
Nastava se provodi putem predavanja i vježbi, koja je redovita tjedna. Predavanja su frontalna s korištenjem video priloga ili putem power point prezentacije. Nakon predavanja će se voditi rasprava. Vježbe su pokazne i auditorne, koje se obavljaju primjenom kompjuterske tehnike.
Način provjere znanja i polaganja ispita:
Znanje se provjerava putem usmenih i pismenih kolokvija. Konačno znanje se utvrđuje i ocjenjuje na ispitu, koji se polaže usmeno.
Jezik poduke i mogućnosti praćenja na drugim jezicima: Hrvatski, a po potrebi engleski i poljski.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta:Provođenjem anketa s odgovarajućim pitanjima o usvojenim znanjima i vještinama, načinima provođenja nastave i sugestijama za njezino poboljšanje.