Naziv predmeta: RIBARSTVENA BIOLOGIJA I EKOLOGIJA

Vrsta: Predavanja s laboratorijskim vježbama

Razina: Temeljni predmet

Godina: II
     Semestar: 3, 4

ECTS:
10
4 (za predavanja i vježbe)
5 (za samostalno učenje i konzultacije)

Nastavnik: Prof. dr sc. Ivan Jardas

Kompetencije koje se stječu: Savladavanjem ovog predmeta stječu se teoretska i praktična znanja o osnovnim biološkim (vanjska i unutrašnja građa te funkcija organskih sustava) i ekološkim obilježjima (okoliš i način života) organizama koji predstavljaju značajne ribarstvene objekte u moru (ribe, rakovi, mekušci), s posebnim osvrtom na Jadran, zatim o sistematskom razvrstavanju navedenih grupa i o vrstama značajnim u ribarskom gospodarstvu.

Preduvjeti za upis: Kompetencije u primjeni znanja iz opće biologije, biologije i ekologije mora, živih bogatstava mora i oceanografije.

Sadržaj: Predavanja: More i morsko dno s gledišta ribarstvene biologije: pelagično i bentosko područje mora. Kopnene vode: rijeke i jezera – horizontalna i vertikalna zonacija. Opći pregled ribarstveno značajnih organizama mora (svjetska mora, Mediteran, Jadran) i kopnenih voda te količine ulova. Ribarstveno značajni organizmi mora: ribe – glavna obilježja; morfometrija i meristika; položaj, građa i funkcija organskih sustava; način života; sistematski pregled (jadranska ihtiofauna) i važnije vrste; školjkaši – glavna obilježja; oblik tijela i morfometrija; položaj, građa i funkcija organskih sustava; način života; sistematski pregled i važnije vrste; glavonošci – glavna obilježja; oblik tijela i morfometrija; položaj, građa i funkcija organskih sustava; naćin života; sistematski pregled; fauna glavonožaca Jadrana; rakovi – glavna obilježja; vanjski oblik i morfometeija; unutrašnja građa i funkcija organskih sustava; način života; sistematski pregled i važnije vrste; Osnovni principi razumnog iskorištavanja bioloških bogatstava mora.
Vježbe: Determinacija i upoznavanje značajnih vrsta. Upoznavanje morfologije i anatomije riba, mekušaca i rakova. Razmnožavanje (fekunditet). Razvojni stadiji. Starost. Rast.

Preporučena literatura:
  1. Bone, Q., Marshall, N.B., Blexter, J.H.S. 1999. Biology of Fishes. Stanly Thornes Publ., Cheltenham, pp. 332;
  2. Diana, S.J., 1995. Biology and Ecology of Fishes. Biol. Sci. Press;
  3. Jardas, I. 1996. Jadranska ihtiofauna. Školska knjiga d.d., Zagreb, pp. 533;
  4. Matoničkin, I., Habdija, I., Primc-Habdija, B. 1998. Beskralješnjaci. Biologija nižih avertebrata. Školska knjiga d.d., Zagreb, pp. 691; 5.
  5. Matoničkin, I., Habdija, I. Primc-Habdija, B. 1999. Beskralješnjaci. Biologija viših avertebrata. Školska knjiga d.d., Zagreb, pp. 609.
Dopunska literatura:
  1. Fisher, W., Bauchot, M.-L., Schneider, M. (réd.), 1987.
  2. Fiches FAO d'identification des espèces pour les besoins de la pêche.(Rev. 1).
  3. Mediterranée et mer Noire. Zone de pêche 37. Vol. I i II. Rome, FAO, pp. 1529;
  4. Jardas, I., 1997. Ribe i glavonošci Jadranskog mora. IP «Svjetlost», Sarajevo, pp. 171;
  5. Marguš, D., 1998. Školjkaši ušća rijeke Krke. Javna ust. «NP Krka», Šibenik, pp. 165.
Oblici provođenja nastave: Redovita tjedna nastava ili skoncentrirana u nastavne blokove.

Način provjere znanja i polaganja ispita:
Redovita provjera tijekom nastave.
Ispit: usmeni iz predavanja i vježbi (kolokvij)
Jezik poduke i mogućnosti praćenja na drugim jezicima:
Hrvatski, a po potrebi i engleski.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta: Sprovođenje ankete o usvojenim kompeticijama te o sprovođenju nastavnog procesa.